Open Graph

Wat, waarom en hoe

Open Graph

Wat, waarom en hoe?

Open Graph protocol? Het wat, waarom en hoe!

Als ondernemer ben je vast ook actief op social media en wil je dus dat bezoekers van deze media een goede indruk krijgen van jouw bedrijf als je een pagina van je website deelt. Als je niet het Open Graph protocol gebruikt zullen de social media een afbeelding van die pagina (meestal de eerst die ze tegenkomen) laten zien, de titel en een stukje tekst van deze pagina. Maar je kan dit dus zelf bepalen met het Open Graph protocol.

Wat is Open Graph protocol?

Open Graph is oorspronkelijk bedacht door Facebook en het integreert websites in een “social graph”. Website (pagina’s) worden in Open Graph gezien als object waarmee de gebruikers zelf de connecties kunnen leggen tussen Facebook en hun website. Het protocol maakt gebruik van gestructureerde data zodat deze door verschillende social media platformen hetzelfde uitgelezen en getoont kan worden. Het betekent niets anders dan een paar extra regels in de <head> van je website.

Waarom is het goed om Open Graph te gebruiken?

Jij wilt toch bepalen wat de social media tonen als jij een link van je website deelt? En niet dat ze er zelf wat van maken? Daarom is het goed Open Graph te gebruiken. Met Open Graph bepaal jij de titel, omschrijving en de getoonde afbeelding.

Dat is zeker een heel technische bedoeling?

Op Graph gebruiken lijkt heel technisch maar dat valt best mee. Laten we eens kijken hoe we het op een website kunnen toepassen voor Facebook en Twitter.

Er zijn 4 verplichte regels:

  • og:title - Hier zet je de gewenste titel van de pagina, deze zal linkbaar gemaakt worden
  • og:type - Het type van het object (pagina, product, blog, etc)
  • og:image - Een link naar je gewenste afbeelding
  • og:url - De link naar de pagina

Dan zijn er nog extra regels mogelijk:

  • og:description - De beschrijving van de pagina in een of twee zinnen
  • og:locale - Standaard wordt de content als Engels gezien met deze regel zet je hem op Nederlands
  • og:site_name - Wanneer het object een pagina is van een website kun je hier de website naam zetten

Facebook gebruikt de volgende 4 elementen:

  1. Afbeelding og:image
  2. Titel og:title
  3. URL og:url
  4. Omschrijving og:description

Twitter heeft haar eigen protocol en noemt deze “Twitter Cards”. Er is niet veel verschil tussen de “Twitter Cards” en Open Graph die Facebook gebruikt, alleen het type aanduiding. Twitter kent als types; Summary (het best te gebruiken voor een website (pagina), photo en player.

Je kunt de volgende regels gebruiken:

  • twitter:card - Dit is het type
  • twitter:url - De link de pagina
  • twitter:description - De beschrijving van de pagina in een of twee zinnen
  • twitter:image -  Een link naar je gewenste afbeelding

Daarbij kun je nog de volgende regels gebruiken:

  • twitter:site - @username voor de website
  • twitter:creator - @username voor de auteur

Hoe voeg je die Open Graph regels nu toe aan je code?

In de open source platformen zijn er plug-ins te vinden waar je deze mee kunt toevoegen aan je website.

In WebBloxz kun je ze per pagina toevoegen (als je wilt) door bij het overzicht van de pagina’s op het tandwiel achter de paginanaam te klikken. Hiermee open je de instellingen van die pagina. Daar vindt je onder “Code” een blok met de naam “Head” hieronder staat een invulveld. Daar kun je de code zetten. De afbeelding kun je bovenaan uploaden via “Afbeelding” onderaan even op “Opslaan” klikken, website publiceren en klaar. 

Hoe ziet zo’n code er dan uit?

Je moet de code natuurlijk wel goed opmaken, hieronder de code zoals wij hem voor deze blog hebben gebruikt (de afbeelding hoef je dus niet meer te doen, die heb je bovenaan bij de instellingen al gekozen):

<meta property="og:type" content="blog" />
<meta property="og:url" content="https://www.webbloxz.nl/blog/open-graph" />
<meta property=”og:site_name” content=”WebBloxz, gemaakt voor jouw gemak” />
<meta property="og:description" content="Open Graph? Het wat, waarom en hoe over Open Graph" />
<meta property="og:title" content="Open Graph | WebBloxz" />

Wij gebruiken geen Twitter, dus deze hebben wij niet toegevoegd, maar deze zou er zo uit kunnen zien:

<meta name="twitter:card" content="summary" />
<meta name="twitter:site" content="@WebBloxz" />
<meta name="twitter:creator" content="@marcelvanest" />
<meta property="og:url" content="https://www.webbloxz.nl/blog/open-graph" />
<meta property="og:title" content="Open Graph | WebBloxz" />
<meta property="og:description" content="Open Graph? Het wat, waarom en hoe over Open Graph" />


Dit kun je dus per pagina doen, hoeft niet. Doe het vooral wel bij de pagina’s die je wilt delen via social media. 

Meertalige website

meertalig-webbloxz
12 september 2019

Bezoekers blijven langer hangen als de website in hun eigen taal beschikbaar is
Doordat alle pagina’s ook in andere talen te indexeren zijn zal hij dus ook beter gevonden worden door zoekmachines.

Open Graph

4 september 2019

Als ondernemer ben je vast ook actief op social media en wil je dus dat bezoekers van deze media een goede indruk krijgen van jouw bedrijf als je een pagina van je website deelt. 

One-page website

one-page website getekend op 1 velletje papier
28 augustus 2019

Je ziet ze geregeld, one-page websites, websites met een menu waarbij je op het klikken naar een onderwerp in het menu naar onder gescrold wordt tot je bij het betreffende onderwerp bent.

Call To Actions op je website

Camera met actie bord ervoor
22 augustus 2019

Waarom ze belangrijk zijn.
Call To Action (CTA), het woord zegt het eigenlijk al, vrij vertaalt “Roep om actie”. Met andere woorden klik op mij en ga verder op deze website.

AVG hoe staat het ermee?

08 augustus 2019

Ruim een jaar geleden kwam de AVG/GDPR wet in werking om ervoor te zorgen dat persoonsgegevens beter beveiligd werden. Een hot item, er werd veel over gesproken en geschreven. 

Je website footer

Je website footer, foto met 2 paar voeten die onder de dekens vandaan komen
01 augustus 2019

Wat is een footer? Een footer is het onderste gedeelte van je website, de onderste balk(en). Hierin zie je vaak belangrijke informatie terug die bezoekers helpt bij het vinden van de juiste informatie.

Een goede Error 404 pagina

404-pagina
18 juli 2019

Je kent het wel, je zoekt op Google en klikt daar een link aan waarvan je denkt dat hij je verder gaat helpen en wat krijg je te zien: “ERROR 404 Page not found” 

Goede navigatie op je website

goede navigatie voor je website
11 juli 2019

Hoe kun je er nu voor zorgen dat de navigatie goed is op je website en dat bezoekers met zo min mogelijk klikken bij het juiste onderwerp komen. Er zijn een aantal belangrijke dingen waar je rekening mee kunt houden, we gaan ze in deze blog uitgebreid beschrijven.

Iconen gebruiken op je website

Bekende iconen
04 juli 2019

Iconen worden al langer gebruikt in ons dagelijkse leven, denk aan verkeersborden en bewegwijzering op vliegvelden. Met 1 blik op een verkeersbord herkennen we het icoon dat de snelweg aanduidt.

Het  nut van een favicon

Wat is een favicon
27 juni 2019

Sinds eind vorige maand Google de favicons ook gebruikt bij mobiele zoekresultaten is de online marketing-branche in rep en roer en zie je steeds meer favicons verschijnen. Maar wat zijn het eigenlijk? En waar moeten ze aan voldoen?

SaaS | de nieuwe manier van software gebruik

SaaS de nieuwe manier om software te gebruiken
19 juni 2019

Eerst maar eens uitleggen waar SaaS voor staat, Software as a Service. Ook wel Software on Demand genoemd. Gebruikers hoeven de software niet zelf aan te schaffen en te installeren en ook het onderhoud ervan ligt volkomen in de handen van de aanbieders. Gebruikers sluiten veelal een abonnement af en betalen per maand een bedrag aan de aanbieder.

Maak je website sneller

Maak je website sneller
13 juni 2019

Een website die snel laad scoort beter in zoekmachines dan websites die traag laden. Maar wat een website nu traag? Dat kunnen verschillende dingen zijn, de bekendste en het het makkelijkste op te lossen zijn afbeeldingen.

Wat moet je eigenlijk allemaal op en in je website hebben?

HTML code op een scherm
06 juni 2019

Goede en duidelijke Call-to-actions zijn een must op je website, deze leveren conversie op namelijk. Je kunt wel roepen dat bezoekers jouw product of dienst moeten proberen, maar ze niet snel kunnen vinden hoe ze die dan kunnen kopen of reserveren zijn ze snel weg.

Maak je website toegankelijk voor blinden en slechtziende

Logo WebBloxz onder een vergrootglas
28 mei 2019

In Nederland wonen veel blinden en slechtzienden, visueel beperkten. Naar schatting 1 miljoen Nederlanders hebben een zicht tussen de 0 en 50%. Ook deze mensen gebruiken internet om informatie te zoeken en kopen producten of diensten via internet.

Waarom ziet mijn website er niet op elke browser hetzelfde uit?

Logo's van verschillende browsers, Chrome, Safari, Firefox, Edge en Opera
22 mei 2019

Browsers werken niet allemaal op dezelfde manier en interpreteren de code soms net iets anders dan een andere browser. De basis geven ze allemaal hetzelfde weer, het zijn vaak de kleine dingen die anders kunnen zijn.

Web fonts, waar moet je opletten

Hoe web fonts webdesign veranderden
16 mei 2019

In de beginjaren van de websites had je weinig keuze in het lettertype dat je op je website wilde gebruiken. Het moest een systeem font zijn, dan kwam je uit op Arial, Sans Serif en Helvetica.

Wat is een SSL Certificaat en moet mijn website er een hebben?

Wat is een SSL Certificaat en waarom moet mijn website die hebben?
09 mei 2019

ls je het met ondernemers hebt over de veiligheid van hun website reageren ze vaak dat hun website toch niet interessant is voor hackers of er geen misbruik gemaakt wordt van hun website.

Webshop of winkelwagentje?

webshop of winkelmandje? Gestapelde dozen
02 mei 2019

Stel je bent een ondernemer, je hebt een mooie goede website maar je wilt een ook wat diensten of producten gaan verkopen via je website. Bijvoorbeeld een coach zou workshops willen verkopen.

Wat is een responsive website?

De website van Beljaars verzekeringen op verschillende apparaten
23 april 2019

Responsive website wil eigenlijk zeggen dat de website zich aanpast aan het scherm waarop hij bekeken wordt. Hierdoor heeft de bezoeker een betere ervaring op jouw website dit kan op een desktop, tablet of mobiele telefoon zijn.

Wat is een XML sitemap en wat doet het?

Afbeelding van hoe een XML sitemap werkt
19 april 2019

Een XML sitemap is bij zoekmachine optimalisatie een belangrijk hulpmiddel. Een xml-sitemap is een XML bestand dat speciaal gemaakt is voor de zoekmachines en ook alleen gebruikt wordt door de zoekmachines.

Cookies, hoe zit het daar nu mee?

Cookies, hoe zit het daar nu mee?
10 april 2019

Cookies, hoe zit het daar nu mee? Wanneer moet je toestemming vragen om cookies te mogen gebruiken en wanneer moet je een melding doen dat je cookies gebruikt?

Waarom is het belangrijk een titel en een alt tekst in te vullen bij afbeeldingen?

Waarom is het belangrijk een titel en een alt tekst in te vullen bij afbeeldingen (1)
04 april 2019

Om te beginnen is het voor zoekmachines en dus de vindbaarheid van je website belangrijk dat je de alt tekst en de titel van je afbeeldingen invult. Deze worden geïndexeerd ...

GIF, PNG, JPEG of SVG welke kun je hebt beste gebruiken?

GIF, PNG, JPEG of SVG welke kun je hebt beste gebruiken en wat is het verschil?
27 maart 2019

In de loop der jaren zijn er heel wat veranderingen geweest in de wereld van websites. Kon je vroeger alleen jpg en gif (die je dan ook nog kon animeren) bestanden gebruiken in je website, tegenwoordig zijn er ook PNG en SVG bestanden bij gekomen.

Wat als er updates van mijn website fout gaan?

Wat als er updates van mijn website fout gaan
19 maart 2019

Is jouw website gemaakt in een van de vele “Open source” systemen zoals Wordpress, Joombla of Drupal? Dan ben je bekend met de, met name bij Wordpress, vele updates. Deze moet je bij (laten) houden om de lekken voor hackers (link naar blog over hackers) te dichten en om nieuwe versies van je plugins te installeren.

Wat is hacken en wat doe je er tegen?

Wat is hacken?
14 maart 2019

Een hacker, ook wel kraker of cracker genoemd, is een persoon die binnendringt in een computernetwerk door de beveiliging te omzeilen. Niet altijd met de bedoeling om illegaal informatie toe te eigenen, maar veelal om aan te tonen dat het netwerk onvoldoende beveiligd is.

Logo WebBloxz

Gemaakt voor jouw gemak

Facebook logo
Instagram logo
Youtube logo
Google plus