Optimaliseer de SEO van je website met 13 handige tips

WIl je door ons een controle laten doen? Wij sturen maandelijks een SEO rapport wanneer je gebruik maakt van onze pakketten.

Tip 1

Kijk naar je concurrenten

Bepaal op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en kijk in Google wie je tegenspelers zijn. In de titel en omschrijving van de vermeldingen van je concurrenten zie je al snel welke zoekwoorden ze hebben gebruikt. Zo kun je eenvoudig nagaan of die woorden ook voor jouw website bruikbaar zijn

Tip 2

Optimaliseer de titel van de website

Schrijf een titel van maximaal 60 tekens met daarin de 2 belangrijkste zoekwoorden waar de pagina over gaat. Deze zoekwoorden mogen aangevuld worden met woorden die daar bij passen. Bijvoorbeeld: "kapsalon" en "hairextensions" kan worden "Kapsalon waar ik hairextensions kan latan zetten in Oud Gastel"

Tip 3

Optimaliseer de meta-omschrijving

Schrijf een korte tekst van 160 tekens welke aansluit op de content in de pagina en waar de belangrijkste zoekwoorden in terugkomen. Zorg ervoor dat de belagrijkste woorden ook in de titel van website zijn gebruikt. Bedenk hierbij dat mensen soms breed zoeken en meer dan één zoekwoord in typen. Bijvoorbeeld: "Wij zijn een kapsalon waar je hairextensions kunt laten zetten en gevestigd in Oud Gastel. Wil je hairextensions laten zetten bel voor een afspraak 000-000000"

Tip 4

Optimaliseer de URL van de pagina

controleer of de URL van de pagina de belangrijkste zoekwoorden bevat. Dit zijn de zoekwoorden die je in de titel en de omschrijving ook hebt gebruikt. In dit geval is dat /hairextensions-laten-zetten-oud-gastel. Deze naam komt achter het domein te staan

Tip 5

Heading teksten op de pagina (kop H1, kop H2 en kop H3)

In de beheeromgeving achter websites heb je meestal de mogelijkheid om een titel op de pagina te voorzien van een heading. Vaak aangeduid als: kop, heading of titel. Geef de belangrijkste titel bovanaan de pagina de zoekwoorden mee die je eerder hebt gebruikt en maak er een H1 van.

Heb je meer tekst op een pagina staan dan kun je de volgende alinea voorzien van nieuwe titel met dezelfde zoekwoorden en deze de setting H2 en H3 meegeven. Uiteraard moet de tekst nog wel lekker blijven lopen en informatief of commercieel blijven. Het mag geen overdreven SEO tekst worden.

Tip 6

Markeer de 2 belangrijkste zoekwoorden

Markeer één keer in de tekst de zoekwoorden bold. LET OP: Één keer is voldoende, doe je dit meerdere keren dan werkt het niet meer en kijkt Google er overheen.

Tip 7

Haal de belangrijkste zoekwoorden naar voren in je site

Zorg dat je de belangrijkste zoekwoorden naar voor haalt in de website. Deze verwerk je in de paginatitel, meta-omschrijving en de tekst op de homepagina van je website. in het eerder genoemde voorbeeld zijn dat de woorden "Kapsalon", "Hairextensions" en "Oud Gastel".

Tip 8

Optimaliseer afbeeldingen

Zorg ervoor dat de bestandsnamen van afbeeldingen beschrijven wat er in de afbeelding staat. Verwerk ook hier weer de belangrijke zoekwoorden die op de betreffende pagina worden gebriukt. Optimaliseer ook de bestandsnaam van het logo, deze komt op iedere pagina terug en is hierdoor erg belangrijk.

Tip 9

Categorieën in een shop verrijken met content of niet laten indexeren

Heb je een webshop? Dan is het advies niet anders dan zoals hierboven omschreven. Bij een webshop worden alleen de categorieën vaak vergeten en niet voorzien van meta informatie en een korte tekst. Vul dus ook de metatags van de categorieën in en voorzie deze pagina's ook van een titel en een korte tekst waarin zoekwoorden die passen bij de categorie zijn verwerkt.

Tip 10

Linkjes heen en weer

Maak in de tekst van de website links naar andere pagina's binnen de website die passen bij het zoekwoord dat je doorlinkt.

Meer lezen

Tip 11

Verander de content op de website regelmatig

Een statische website is voor Google minder interessant dan een website die regelmatig nieuwe content heeft. Zorg regelmatig voor toevoegingen.

Tip 12

Ben je klaar? Wacht geduldig af

Google heeft in veel gevallen een aantal weken nodig om de veranderingen in je websit te zien.

Tip 13

Meten is weten

Om te zien of je werk effect heeft gehad is het belangrijk om te volgen wat er gebreurd. Gebruik Google Analytics om hier inzicht in  te krijgen. Wij stellen deze voor je in de pakketten "Samen bouwen" en "Laten bouwen" ook krijg je bij deze 2 pakketten de eerste 3 maanden een gratis SEO rapport.

Meer lezen