WYSIWYG (spreek uit als Wiziwik) editors vind je in bijna alle CMS systemen. Maar wat is het, en zijn ze allemaal wel zo WYSIWYG?
Laten we eens beginnen om de afkorting WYSIWYG uit te schrijven:
What You See Is What You Get
Dus: wat je ziet is wat je krijgt.
Hiermee zeggen ze dus, wat je in het CMS ziet, zo komt het ook op de website eruit te zien. Immers is dat de afkorting van WYSIWYG, wat je ziet is wat je krijgt!
Vaak zie je in een CMS als je een pagina gaat bewerken verschillende velden:
- een titel veld
- een content veld
- velden voor media (afbeeldingen, video’s etc)
Deze kun je dan invullen en ze zullen in een bepaald stramien op je website getoond worden. Handig, dat is zeker. Vooral het content veld is vaak uitgebreid, je kunt lettertypes en de kleur en grootte aanpassen. Kiezen voor een vet of onderstreept woord of zin, een woord of zin linken naar een andere pagina of externe website. Afbeeldingen in de tekst toevoegen en de omloop van de tekst bepalen.
De aanpassingen zijn dan te zien in de velden, maar is het wel zo “What You See Is What You Get”?
Vaak zie je niet de rest van je website en zul je een preview moeten bekijken of je pagina moeten opslaan en je website moeten bezoeken om het echte “What You Get” te bekijken.
Je kunt mij namelijk niet wijsmaken dat de website van deze ondernemer er uitziet zoals hier op de deze afbeelding.