Call-to-actions
Goede en duidelijke Call-to-actions zijn een must op je website, deze leveren conversie op namelijk. Je kunt wel roepen dat bezoekers jouw product of dienst moeten proberen, maar ze niet snel kunnen vinden hoe ze die dan kunnen kopen of reserveren zijn ze snel weg.
Maak daarom goede opvallende knoppen met “Bestel direct”, “Boek hier” of “Vraag een offerte aan”. De knop mag best afwijken van kleur met de rest van je website, als je maar zorgt dat het niet vloekt en hij niet helemaal buiten de boot valt.
Teksten
Duidelijke, leesbare teksten zijn ook een must. Dat samen met goede titels zorgt ervoor dat een bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt op jouw website. Door de tekst te verdelen in stukken met titels erbij ziet hij in een keer waar de tekst over gaat. Ook voor zoekmachines is het gebruik van titels raadzaam. Zoekmachines kijken ook steeds meer naar de samenhang van de tekst, dus teksten vol met de juiste zoekwoorden maar met geen goede samenhang zullen het gaan verliezen van teksten met minder zoekwoorden maar een goede, leesbare samenhang.
Gebruik ook goed leesbare lettertypes!
Ben je geen schrijver, laat dan je teksten schrijven door een goede tekstschrijver met verstand van SEO. Deze kan een tekst voor jouw website schrijven waarin de goede zoekwoorden zijn verwerkt en die ook nog goed te lezen is.
Afbeeldingen
Plaatjes zeggen meer dan woorden! Mensen zijn visueel ingesteld en zullen eerst de afbeeldingen op je website scannen en vaak aan de hand van de afbeeldingen al een keuze maken of ze bij jou vinden wat ze zoeken. Gebruik niet zomaar afbeeldingen van Google, deze kunnen rechten bevatten en hier kun je een flinke boete voor krijgen. Koop dan liever stockfoto’s via bekende stockphoto sites zoals Shutterstock of Adobe Stock. Beter nog is om eigen foto’s te gebruiken, laat een professioneel fotograaf foto’s maken van je bedrijf of producten, foto’s met mensen doen het altijd beter dan foto’s met alleen een product. Een goede fotograaf weet dat en zal in overleg hier ook rekening mee houden. Vergeet dan niet de afbeeldingen een titel en alt tekst te geven als je hem op je website zet, dit vergroot je vindbaarheid en helpt visueel beperkte mensen.
Contact mogelijkheden
Hoe irritant is het als je op een site zit en je denkt: “Hier moet ik wezen maar ik heb nog wat vragen”? Je komt het helaas nog te vaak tegen, zorg ervoor dat jouw bezoekers wel een makkelijk manier hebben om contact met jou op te nemen. Geen contact mogelijkheid zorgt voor frustraties en bezoekers komen dan niet meer terug. Heb je geen zin in al de telefoontje, plaats dan alleen een formulier. Dan kun je zelf bepalen wanneer je reageert, denk ook aan je doelgroep. Jongeren zullen vaak willen appen of Facebook messenger willen gebruiken. Voorzie hierin als dit je doelgroep is, de mogelijkheden zijn er!