Een goede footer!
Wat is een footer? Een footer is het onderste gedeelte van je website, de onderste balk(en). Hierin zie je vaak belangrijke informatie terug die bezoekers helpt bij het vinden van de juiste informatie.
Een aantal jaren geleden waren “fat” footers helemaal in en konden je website helpen om beter gevonden te worden in Google. De footer werd gebruikt als SEO tool door er heel veel links in te zetten, dit verlaagde de gebruiksvriendelijkheid van de website. Daarom stak Google daar een stokje voor en wordt er nu gekeken wat voor content er in de footer staat en wat die voor relatie hebben met de website.
Je footer is een vangnet
Het idee dat bezoekers niet of nauwelijks scrollen, laat staan tot de onderkant van je website, wordt door steeds meer onderzoeken ontkracht. Inmiddels is men gewend om te scrollen en wordt het dus veel vaker gedaan. Hierdoor wordt de footer nu vaak als vangnet gebruikt door er de belangrijkste links erin terug te laten komen. Ook zie je vaak contactgegevens of een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief terug in de footers. Soms is er een balkje onder de footer gemaakt met daarin de social media knoppen en links naar de algemene voorwaarden en privacy policy. Hierdoor is de footer gebruiksvriendelijker geworden en helpt hij jouw bezoeker.
Wat kun je het beste in je footer plaatsen?
Je hebt snel de neiging om al je onderwerpen in de footer te zetten, maar dan wordt het weer te veel en zal je bezoeker en Google de footer gaan negeren. Je moet een keuze maken uit een aantal onderwerpen en dan het liefst de onderwerpen waar het meest op gezocht en gekeken wordt. Je kunt hiervoor Google Analytics gebruiken, hierin kun je zien welke pagina’s het beste bezocht worden.