Formulieren zijn niet meer weg te denken op websites, ze zijn de beste manier om conversie te genereren. En toch kom ik nog geregeld websites tegen die geen formulieren bevatten! Vaak hoor je dan iets in de trant van: “Ja, maar mijn telefoonnummer en mailadres staan er toch op”. Dat klopt, maar niet iedereen pakt de telefoon om te bellen, veel mensen ontvangen liever informatie per mail. En oké, ze kunnen je dan bellen, maar veel potentiële klanten weten niet welke gegevens jij nodig hebt.
Gebruik daarom formulieren, geef je bezoeker handvatten om jou te voorzien van de juiste informatie. Formulieren werken ook drempelverlagend, bezoekers hebben vaak het gevoel dat ze nog geen verplichtingen hebben bij het invullen van een formulier. Bij bellen wordt het toch al wat persoonlijker.
Hou het kort en bondig
Probeer je formulieren zo kort en bondig mogelijk te houden, vraag alleen dat wat je wilt weten, wat je echt nodig hebt om de bezoeker goed te kunnen helpen.
Formulieren zijn er natuurlijk in verschillende vormen, een aanmeldformulier voor een nieuwsbrief is ook een formulier, vaak heb je dan alleen een naam en emailadres nodig, vraag dan ook niet meer dan dat. Maar bij een formulier in bijvoorbeeld een webshop komt vaak wat meer kijken. Je wilt toch weten waar het product heen verzonden moet worden, hou deze ook zo kort mogelijk! Er zijn ook mogelijkheden om het formulier te koppelen aan een database met adressen, zodat men alleen een postcode hoeft in te vullen en daarna het adres automatisch ingevuld wordt als deze in zich in de database bevindt. Hier zitten natuurlijk kosten aan, maar het is een mogelijkheid.
Kijk ook naar de verschillende mogelijkheden van een formulier, wil je bijvoorbeeld dat je bezoeker een keuze maakt uit 1 van 10 mogelijkheden. Dan kun je de 10 mogelijkheden onder elkaar zetten met bij elke een checkbox of je kunt een dropdown kiezen! De laatste staat netter en overzichtelijker en maakt je formulier een stuk korter waardoor een bezoeker eerder geneigd is om het in te vullen.
Tenzij het heel belangrijk is voor jouw bedrijf hoef je ook niet te vragen of de bezoeker een man, vrouw of transgender neutraal is. Vaak zie je het aan de naam al wel. Ook zie je vaak: Voornaam, tussenvoegsel, achternaam. Alleen voornaam en achternaam is vaak al voldoende, het tussenvoegsel zetten ze er echt zelf wel bij.
Kortom, hoe minder de bezoeker in hoeft te vullen, hoe sneller ze het zullen invullen.
Opmaak van het formulier
Vroeger zat je vast aan de opmaak van de velden die de browser in zich had, tegenwoordig kun je velden opmaken zoals je zelf wilt. Je kunt de randen een andere kleur geven, ronde hoeken of bijvoorbeeld alleen een lijn aan de onder- of zijkant. Ook de hoogte en lengte kun je tegenwoordig zelf bepalen. En ook het lettertype, de kleur en grootte ervan kun je zelf bepalen.
Ook de beschrijving stond (en staat vaak nog) voor of boven het veld terwijl je met een “placeholder” (voorbeeld tekst in het veld) ook kunt aangeven wat er ingevuld moet worden. Hierdoor lijkt het formulier een stuk korter en overzichtelijker te worden.
Zorg er ook voor dan de tekst in de verzendknop klopt met de rest van het formulier. Vraagt de klant bijvoorbeeld informatie aan, zet dan in de knop “Informatie aanvragen” en niet “Verzenden” of als er iets besteld kan worden dan gebruik je “Bestellen”.