goede navigatie voor je website

Goede navigatie op je website

Waar moet je op letten en wat kun je doen om je bezoekers goed te laten navigeren op je website?

Goede navigatie op je website

Waar moet je op letten en wat kun je doen om je bezoekers goed te laten navigeren op je website?

Hoe kun je er nu voor zorgen dat de navigatie goed is op je website en dat bezoekers met zo min mogelijk klikken bij het juiste onderwerp komen.

Er zijn een aantal belangrijke dingen waar je rekening mee kunt houden, we gaan ze in deze blog uitgebreid beschrijven.

Staat het hoofdmenu op een duidelijke en opvallende plek?

Het hoofdmenu zet je het liefst ergens bovenaan je website, boven de inhoud van je website. De onderwerpen moeten goed en duidelijk te lezen zijn en niet te dicht op elkaar staan om misverstanden te vermijden. Bezoekers die via een mobiel apparaat je website bezoeken verwachten een “Hamburger” icoon als aanduiding voor het hoofdmenu. Deze komt in beeld als het menu voor desktop apparaten te breed is voor een mobiel scherm. Het is inmiddels bekend dat een hamburger menu naar het hoofdmenu verwijst en als men daarop klikt het hoofdmenu (vaak verticaal) te voorschijn komt. Soms zie je het hamburger icoon echter ook op grotere schermen omdat men dat schoner en strakker vind, onthoudt in het geval je dat mocht willen doen wel dat je bezoeker 1 klik verder van zijn doel is dan wanneer je het hele menu laat zien. Op een desktop dus niet echt gebruiksvriendelijk en dus af te raden.

De menu’s zijn tegenwoordig ook horizontaal terwijl je vroeger ook vaak een menu verticaal zag. De reden dat we hiervan af zijn gestapt is dat er vaak onder deze menu’s ruimte ontstond die niet opgevuld kon worden. Ook op mobiele apparaten is het niet handig om een menu aan de zijkant te hebben, je hebt dan helemaal geen ruimte meer voor de inhoud van je website. 

Staat je hoofdmenu op elke pagina op dezelfde plaats?

Plaats je hoofdmenu op elke pagina op dezelfde plaatst hiermee voorkom je dat de bezoeker elke keer moet zoeken naar je menu. Probeer ook het uiterlijk van het menu op elke pagina hetzelfde te houden, hou het in ieder geval herkenbaar. Soms zie je op een homepagina wel eens een afwijkend hoofdmenu die toch overeenkomsten heeft met het hoofdmenu op andere pagina’s. Herkenning is heel belangrijker, maak het je bezoeker niet te moeilijk.

Gebruik niet te veel, maar ook niet te weinig knoppen!

Er is een stelregel voor het minimaal en maximaal aantal knoppen in je hoofdmenu: 5 +2 -2. Dat wil zeggen, 5 is ideaal, 5+2 (7) is het maximaal en 5-2 (3) het minimaal aantal knoppen. Uit onderzoek blijkt dat als er minder knoppen zijn bezoekers meer klikken en bij meer knoppen juist minder, maak daarom duidelijk knoppen en niet te veel. Je kunt altijd nog submenu’s gebruiken waarin je een onderverdeling maakt van een hoofdonderwerp. 

Gebruik duidelijke en logische namen in je knoppen

Probeer met zo min mogelijk woorden het onderwerp te beschrijven, hou het bij 1,2 of maximaal 3 (korte) woorden. Bijvoorbeeld “Over ons” of “Wie zijn wij” is goed maar “Wilt u weten wie wij zijn?” zegt hetzelfde maar is veel te lang. Ga voor jezelf na of de gebruikte woorden jouw bezoeker vertellen wat ze op die pagina kunnen vinden. 

Moet je een Home knop in je hoofdmenu hebben?

Onze mening is van niet, vooral niet als je al 7 andere onderwerpen hebt. Het is tegenwoordig algemeen bekend dat  het logo de bezoeker terug brengt naar de homepagina. Wil je toch een home knop, ga dan een na of je deze kunt vervangen door een home icoontje. Scheelt in lengte en een icoon van een huisje wordt ook herkend als link naar de home pagina.

Laat in het hoofdmenu zien waar een bezoeker zich bevindt

Geef de knop van de pagina waar de bezoeker zich bevindt een andere kleur of maak hem vet om te laten zien waar de bezoeker zich bevindt op jouw website. Dit wordt als heel prettig ervaren. Er zijn ook andere manieren om die knop er te laten uitspringen bijvoorbeeld onderlijnen of de achtergrondkleur en letterkleur aan te passen. Vaak zie je dit al gebeuren als je met je muis over het menu heen gaat. 

Zet een contact knop in je hoofdmenu

Mensen weten graag hoe ze contact met jou kunnen opnemen, dus zet altijd een contact knop in je hoofdmenu of een totaal anders uitziende knop achter je menu. De contact knop zet je overigens ook achteraan in je menu. Bezoekers willen eerst kunnen zien of ze op jouw website kunnen vinden wat ze zoeken en willen later contact met je opnemen mocht dat nodig zijn. Vaak valt het missen van een contact knop gelijk op. 

Gebruik je een kruimelpad?

Is je website wat groter en gebruik je in het hoofdmenu submenu’s? Dan is het goed om als extra navigatie een kruimelpad te gebruiken. een kruimelpad staat vaak vlak boven de inhoud en geeft aan de bezoeker aan waar hij zich bevindt, bijvoorbeeld op deze manier:

projecten > particulier > tuin van fam. Qwerty

De bezoeker weet dan dat hij bij particulieren projecten bij het project van de familie Qwerty is. Via het kruimelpad kan de bezoeker dan naar projecten of naar de particulieren projecten klikken. 

Zijn de links in je inhoud logisch?

Links in je teksten zijn natuurlijk ook een vorm van navigatie, je kunt in een tekst van een bepaald onderwerp refereren naar een ander onderwerp en deze tekst linken naar die pagina. In plaats van via het menu komt de bezoeker via een link in je tekst op de andere pagina (bedenkt dat het hoofdmenu niet meer is dan een verzameling linkjes). Zorg er wel voor dat de teksten die je linkt herkenbaar zijn voor het onderwerp waar je ze naar toe linkt. Als een bezoeker op het woordje contact klikt verwacht hij op een contactpagina terecht te komen en niet een over ons pagina. een bezoeker heeft vaak maar een paar seconden om te bedenken waar hij heen wil.

Zorg ervoor dat een interne link niet in een nieuw tabblad opent

Een interne link, dus een link die linkt naar een pagina binnen je eigen website moet je niet in een ander tabblad laten open, dit wekt verwarring want de bezoeker denkt dat hij naar een andere website gaat en wil dit misschien helemaal niet. Link je naar een externe website dan is het juist wel goed om die in een nieuw tabblad te laten openen. Deze opent zich namelijk achter het tabblad van jouw website, sluiten ze dit tabblad dan komen ze weer terug op jouw website.

Zorg dat de links opvallen tussen de test van de tekst

Onderstreep een link, vaak gebeurt dit automatisch, en/of geef de linkjes een andere kleur of maak ze vetter. Zo vallen ze op en kunnen bezoekers ze sneller scannen en op deze manier sneller vinden wat ze zoeken.

Goede navigatie op je website

goede navigatie voor je website
11 juli 2019

Hoe kun je er nu voor zorgen dat de navigatie goed is op je website en dat bezoekers met zo min mogelijk klikken bij het juiste onderwerp komen. Er zijn een aantal belangrijke dingen waar je rekening mee kunt houden, we gaan ze in deze blog uitgebreid beschrijven.

Iconen gebruiken op je website

Bekende iconen
04 juli 2019

Iconen worden al langer gebruikt in ons dagelijkse leven, denk aan verkeersborden en bewegwijzering op vliegvelden. Met 1 blik op een verkeersbord herkennen we het icoon dat de snelweg aanduidt.

Het  nut van een favicon

Wat is een favicon
27 juni 2019

Sinds eind vorige maand Google de favicons ook gebruikt bij mobiele zoekresultaten is de online marketing-branche in rep en roer en zie je steeds meer favicons verschijnen. Maar wat zijn het eigenlijk? En waar moeten ze aan voldoen?

SaaS | de nieuwe manier van software gebruik

SaaS de nieuwe manier om software te gebruiken
19 juni 2019

Eerst maar eens uitleggen waar SaaS voor staat, Software as a Service. Ook wel Software on Demand genoemd. Gebruikers hoeven de software niet zelf aan te schaffen en te installeren en ook het onderhoud ervan ligt volkomen in de handen van de aanbieders. Gebruikers sluiten veelal een abonnement af en betalen per maand een bedrag aan de aanbieder.

Maak je website sneller

Maak je website sneller
13 juni 2019

Een website die snel laad scoort beter in zoekmachines dan websites die traag laden. Maar wat een website nu traag? Dat kunnen verschillende dingen zijn, de bekendste en het het makkelijkste op te lossen zijn afbeeldingen.

Wat moet je eigenlijk allemaal op en in je website hebben?

HTML code op een scherm
06 juni 2019

Goede en duidelijke Call-to-actions zijn een must op je website, deze leveren conversie op namelijk. Je kunt wel roepen dat bezoekers jouw product of dienst moeten proberen, maar ze niet snel kunnen vinden hoe ze die dan kunnen kopen of reserveren zijn ze snel weg.

Maak je website toegankelijk voor blinden en slechtziende

Logo WebBloxz onder een vergrootglas
28 mei 2019

In Nederland wonen veel blinden en slechtzienden, visueel beperkten. Naar schatting 1 miljoen Nederlanders hebben een zicht tussen de 0 en 50%. Ook deze mensen gebruiken internet om informatie te zoeken en kopen producten of diensten via internet.

Waarom ziet mijn website er niet op elke browser hetzelfde uit?

Logo's van verschillende browsers, Chrome, Safari, Firefox, Edge en Opera
22 mei 2019

Browsers werken niet allemaal op dezelfde manier en interpreteren de code soms net iets anders dan een andere browser. De basis geven ze allemaal hetzelfde weer, het zijn vaak de kleine dingen die anders kunnen zijn.

Web fonts, waar moet je opletten

Hoe web fonts webdesign veranderden
16 mei 2019

In de beginjaren van de websites had je weinig keuze in het lettertype dat je op je website wilde gebruiken. Het moest een systeem font zijn, dan kwam je uit op Arial, Sans Serif en Helvetica.

Wat is een SSL Certificaat en moet mijn website er een hebben?

Wat is een SSL Certificaat en waarom moet mijn website die hebben?
09 mei 2019

ls je het met ondernemers hebt over de veiligheid van hun website reageren ze vaak dat hun website toch niet interessant is voor hackers of er geen misbruik gemaakt wordt van hun website.

Webshop of winkelwagentje?

webshop of winkelmandje? Gestapelde dozen
02 mei 2019

Stel je bent een ondernemer, je hebt een mooie goede website maar je wilt een ook wat diensten of producten gaan verkopen via je website. Bijvoorbeeld een coach zou workshops willen verkopen.

Wat is een responsive website?

De website van Beljaars verzekeringen op verschillende apparaten
23 april 2019

Responsive website wil eigenlijk zeggen dat de website zich aanpast aan het scherm waarop hij bekeken wordt. Hierdoor heeft de bezoeker een betere ervaring op jouw website dit kan op een desktop, tablet of mobiele telefoon zijn.

Wat is een XML sitemap en wat doet het?

Afbeelding van hoe een XML sitemap werkt
19 april 2019

Een XML sitemap is bij zoekmachine optimalisatie een belangrijk hulpmiddel. Een xml-sitemap is een XML bestand dat speciaal gemaakt is voor de zoekmachines en ook alleen gebruikt wordt door de zoekmachines.

Cookies, hoe zit het daar nu mee?

Cookies, hoe zit het daar nu mee?
10 april 2019

Cookies, hoe zit het daar nu mee? Wanneer moet je toestemming vragen om cookies te mogen gebruiken en wanneer moet je een melding doen dat je cookies gebruikt?

Waarom is het belangrijk een titel en een alt tekst in te vullen bij afbeeldingen?

Waarom is het belangrijk een titel en een alt tekst in te vullen bij afbeeldingen (1)
04 april 2019

Om te beginnen is het voor zoekmachines en dus de vindbaarheid van je website belangrijk dat je de alt tekst en de titel van je afbeeldingen invult. Deze worden geïndexeerd ...

GIF, PNG, JPEG of SVG welke kun je hebt beste gebruiken?

GIF, PNG, JPEG of SVG welke kun je hebt beste gebruiken en wat is het verschil?
27 maart 2019

In de loop der jaren zijn er heel wat veranderingen geweest in de wereld van websites. Kon je vroeger alleen jpg en gif (die je dan ook nog kon animeren) bestanden gebruiken in je website, tegenwoordig zijn er ook PNG en SVG bestanden bij gekomen.

Wat als er updates van mijn website fout gaan?

Wat als er updates van mijn website fout gaan
19 maart 2019

Is jouw website gemaakt in een van de vele “Open source” systemen zoals Wordpress, Joombla of Drupal? Dan ben je bekend met de, met name bij Wordpress, vele updates. Deze moet je bij (laten) houden om de lekken voor hackers (link naar blog over hackers) te dichten en om nieuwe versies van je plugins te installeren.

Wat is hacken en wat doe je er tegen?

Wat is hacken?
14 maart 2019

Een hacker, ook wel kraker of cracker genoemd, is een persoon die binnendringt in een computernetwerk door de beveiliging te omzeilen. Niet altijd met de bedoeling om illegaal informatie toe te eigenen, maar veelal om aan te tonen dat het netwerk onvoldoende beveiligd is.

Logo WebBloxz

Gemaakt voor jouw gemak

Facebook logo
Instagram logo
Youtube logo
Google plus