de indeling van je website menu

De indeling van je website menu

De indeling van je website menu

Waar moet je op letten!

Het menu in je website, toch een van de belangrijkste dingen. Het menu moet je bezoekers immers door je website leiden en het liefst leiden naar de pagina’s die voor jou belangrijk zijn. Maar die pagina’s moeten ook wel interessant zijn voor je bezoekers. 

Je website is geen boek, bij een boek begin je vooraan met lezen (de homepagina) en werk je door tot het einde. Bij je website weet je nooit op welke pagina je bezoekers binnenkomen, dit kan heel goed de homepagina zijn maar ook een heel andere pagina die ze via Google (of een andere zoekmachine) gevonden hebben. En komen ze via je homepagina binnen, dan is het ook lang niet zeker dat ze pagina voor pagina langsgaan. 

2 Goede redenen om eens naar de indeling van je menu te kijken. Waar moet je opletten, welke volgorde moet je aanhouden? 

Om te beginnen moeten je knoppen duidelijk zijn, gebruik geen vage termen waarvan bezoekers meer vraagtekens krijgen dan oplossingen die ze zoeken.

Wijk ook niet te veel af van de standaard, klinkt misschien saai, maar mensen zijn gewoontedieren en houden van gemaakt. De standaard indeling is vaak linksboven je logo met een link naar je homepage (dit is algemeen bekend en hierdoor hoef je geen homeknop in je menu op te nemen), daarna het hoofdmenu en daarna eventueel inlogknop, taal en/of zoekfunctie. Het menu staat vaak horizontaal bovenaan, het voordeel hiervan ten opzichte van een verticaal menu is dat je de ruimte onder een verticaal menu vaak niet meer kunt gebruiken. Bij een horizontaal menu heb je de beschikking over heel de breedte van je website, ook voor responsive websites is dit veel beter.

De volgorde van de knoppen

Bedenk dat mensen gewend zijn van link naar rechts te lezen, plaats daarom de meest interessante onderwerpen links en het menu, begin dus niet met “Over ons” of “Contact’ maar met je producten of diensten. Op de homepage vertel je al over je producten en diensten en waarom jij de beste bent op dat gebied. Daarna kun je de minder belangrijke onderwerpen zetten zoals “Over ons”, bezoekers die geïnteresseerd zijn zullen deze pagina toch wel vinden en lezen. Ook “contact” is zo’n knop waarvan met eigenlijk wel weet dat die achteraan staat. Sterker nog als bezoekers enkel op je site komen voor je contactgegevens of om contact met je op te nemen kijken ze gelijk rechtsboven in. Het is eigenlijk ook wel logisch, je biedt eerst je diensten en/of producten aan en probeert interesse wekken, daarna moeten ze pas contact met je opnemen. Ook de taalselectie en zoekfunctie staan vaak aan de rechterkant.

Heb je periodegebonden producten?

Als je producten verkoopt die allemaal aan een bepaalde periode gebonden zijn, bijvoorbeeld grote opblaasbare figuren. Verplaats dan de producten die in de komende periode van pas komen naar links en producten voor een andere periode naar rechts. Speel hiermee, als in de lente/zomer opzoek ben naar een opblaasfiguur zal dat geen sneeuwpop of kerstboom zijn, maar eerder een palmboom, flessen wijn en zonnen.

Maak submenus

Probeer niet al je producten in het hoofdmenu te zetten, deze wordt dan te vol en onoverzichtelijk. Verdeel ze dan in onder hoofdgroepen, in het voorbeeld van net, maak knopen met bijvoorbeeld de namen “Zomerpret”, “Winterpret”, “Waterpret” en “Halloween” en zet je juiste producten onder de juiste hoofdknop. Anno 2019 is het echt niet gek om submenu’s te hebben. Maak de hoofdknoppen wel klikbaar en maak daaronder een pagina waarop alle subonderwerpen uitgebreid getoond worden, dan kan de bezoeker via die weg ook bij het juiste product komen.

Onderwerpen die helemaal niet belangrijk zijn

Dan heb je nog onderwerpen die je op je website moet hebben, maar waar eigenlijk niemand op zit te wachten, laat staan dat ze vaak gelezen zullen worden. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de algemene voorwaarden en privacyverklaring. Deze kunnen makkelijk onderaan in de footer. Ook voor deze onderwerpen geldt, degene die ze willen lezen weten ze te vinden. 

Vormgeving van je menu

Voor de vormgeving van je menu gebruik je leesbare lettertypes, bezoekers moeten in één oogopslag kunnen zien wat je te bieden hebt. Een slecht leesbaar lettertype verhindert dit en kan ervoor zorgen dat bezoekers vertrokken zijn voor ze op maar 1 knop geklikt hebben. Zorg er ook voor dat het duidelijk is op welke pagina de bezoeker is door bijvoorbeeld de knop van die pagina net een andere kleur te geven, vet te maken of onderstreept. Misschien wel een combinatie van deze eigenschappen. Maak ook roll-overs in je menu, als bezoekers dan over de knoppen gaan zit de knop waar de overheen gaan het zelfde eruit als de knop van de pagina waar ze zich op dat moment bevinden.

Je menu in WebBloxz

Het hoofdmenu in WebBloxz heeft de volgorde van de pagina’s in je pagina overzicht in je beheer gedeelte. Je kunt makkelijk pagina’s verslepen naar een andere positie of er een subonderwerp ervan maken door ze over het hoofdonderwerp te slepen en los te laten. Hierdoor kun je heel snel de volgorde van je menu aanpassen, daarna even publiceren en je website is aangepast. 

Pagina’s die je niet in je hoofdmenu wilt hebben kun je via de instellingen van die pagina verbergen in het menu door een vinkje te zetten bij “Verberg in menu”. Deze pagina’s kun je dan in je footer zetten of gebruiken als landingspagina.

Het gebruik van formulieren op je website

Het gebruik van formulieren op je website
22 december 2020

Formulieren zijn niet meer weg te denken op websites, ze zijn de beste manier om conversie te genereren. En toch kom ik nog geregeld websites tegen die geen formulieren bevatten!

Wat is een domeinnaam en een verhuissleutel?

Verhuissleutel en domeinnaam
14 januari 2020

Als je al een domeinnaam hebt staat die geregistreerd bij SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland) via een hostingpartij. Je hebt een domeinnaam nodig voor je website, een domeinnaam is de url van de je website, bijvoorbeeld www.webbloxz.nl. 

Wat is hosting precies?

wat is hosting?
19 december 2019

Als je een website wilt laten maken voor bijvoorbeeld je bedrijf, vereniging of stichting, dan heb je hosting nodig. Maar wat is dat nu precies en hoe kom je eraan?

Hoe kan je website bezoekers aantrekken of juist afschrikken?

Hoe kan je website bezoekers aantrekken of juist afschrikken, schrikdraad
21 november 2019

Mensen zijn erg visueel ingesteld, daarom zullen bezoekers van je website afgaan van de eerste visuele indruk die ze krijgen van je website. 

Onderhouden en doorontwikkelen van je website

Onderhouden en doorontwikkelen van je website
31 oktober 2019

Onderhoud? Mijn website is toch geen auto die onderhoud nodig heeft? 

Nee, dat klopt, je website is geen auto waar onderdelen slijten door gebruik. Waarom moet je website dan toch onderhouden worden?

Templates of maatwerk

template of maatwerk website
24 oktober 2019

Waar gaan bij het laten bouwen van een website de meeste kosten in zitten? Juist het laten ontwerpen van een layout die bij de huisstijl van jouw bedrijf past en het laten bouwen ervan. 

Natuurlijk kan het goedkoper, dan kies je een bestaande template die je vaak redelijk kunt aanpassen aan jouw wensen en als je daarmee genoegen neemt, prima. 

Gebruik van foto's op je website

gebruik van foto's op je website
10 oktober 2019

Foto’s en ander soort afbeeldingen zijn belangrijk op je website, immers een mens is visueel ingesteld. Maar waar moet je opletten bij afbeeldingen, kun je zomaar elke afbeelding die je op Google vind gebruiken? Of mag je zomaar afbeeldingen van andere websites afhalen en zelf gebruiken?

Wel of geen zoekfunctie op je website

wel of geen zoekfunctie
3 oktober 2019

Afgelopen week kwam ik op een website met 4 pagina’s en …. een zoekfunctie! Mijn gedachten was, “Wat onzinnig op een website met 4 pagina’s!”. Later dacht ik, "Waarschijnlijk is deze ondernemer niet goed voorgelicht of heeft hij/zij zelf de website gemaakt en zat er een zoekfunctie in het thema dat gebruikt is."

De indeling van je website menu

de indeling van je website menu
26 september 2019

Het menu in je website, toch een van de belangrijkste dingen. Het menu moet je bezoekers immers door je website leiden en het liefst leiden naar de pagina’s die voor jou belangrijk zijn. Maar die pagina’s moeten ook wel interessant zijn voor je bezoekers.

Meertalige website

meertalig-webbloxz
12 september 2019

Bezoekers blijven langer hangen als de website in hun eigen taal beschikbaar is
Doordat alle pagina’s ook in andere talen te indexeren zijn zal hij dus ook beter gevonden worden door zoekmachines.

Open Graph

4 september 2019

Als ondernemer ben je vast ook actief op social media en wil je dus dat bezoekers van deze media een goede indruk krijgen van jouw bedrijf als je een pagina van je website deelt. 

One-page website

one-page website getekend op 1 velletje papier
28 augustus 2019

Je ziet ze geregeld, one-page websites, websites met een menu waarbij je op het klikken naar een onderwerp in het menu naar onder gescrold wordt tot je bij het betreffende onderwerp bent.

Call To Actions op je website

Camera met actie bord ervoor
22 augustus 2019

Waarom ze belangrijk zijn.
Call To Action (CTA), het woord zegt het eigenlijk al, vrij vertaalt “Roep om actie”. Met andere woorden klik op mij en ga verder op deze website.

AVG hoe staat het ermee?

08 augustus 2019

Ruim een jaar geleden kwam de AVG/GDPR wet in werking om ervoor te zorgen dat persoonsgegevens beter beveiligd werden. Een hot item, er werd veel over gesproken en geschreven. 

Je website footer

Je website footer, foto met 2 paar voeten die onder de dekens vandaan komen
01 augustus 2019

Wat is een footer? Een footer is het onderste gedeelte van je website, de onderste balk(en). Hierin zie je vaak belangrijke informatie terug die bezoekers helpt bij het vinden van de juiste informatie.

Een goede Error 404 pagina

404-pagina
18 juli 2019

Je kent het wel, je zoekt op Google en klikt daar een link aan waarvan je denkt dat hij je verder gaat helpen en wat krijg je te zien: “ERROR 404 Page not found” 

Goede navigatie op je website

goede navigatie voor je website
11 juli 2019

Hoe kun je er nu voor zorgen dat de navigatie goed is op je website en dat bezoekers met zo min mogelijk klikken bij het juiste onderwerp komen. Er zijn een aantal belangrijke dingen waar je rekening mee kunt houden, we gaan ze in deze blog uitgebreid beschrijven.

Iconen gebruiken op je website

Bekende iconen
04 juli 2019

Iconen worden al langer gebruikt in ons dagelijkse leven, denk aan verkeersborden en bewegwijzering op vliegvelden. Met 1 blik op een verkeersbord herkennen we het icoon dat de snelweg aanduidt.

Het  nut van een favicon

Wat is een favicon
27 juni 2019

Sinds eind vorige maand Google de favicons ook gebruikt bij mobiele zoekresultaten is de online marketing-branche in rep en roer en zie je steeds meer favicons verschijnen. Maar wat zijn het eigenlijk? En waar moeten ze aan voldoen?

SaaS | de nieuwe manier van software gebruik

SaaS de nieuwe manier om software te gebruiken
19 juni 2019

Eerst maar eens uitleggen waar SaaS voor staat, Software as a Service. Ook wel Software on Demand genoemd. Gebruikers hoeven de software niet zelf aan te schaffen en te installeren en ook het onderhoud ervan ligt volkomen in de handen van de aanbieders. Gebruikers sluiten veelal een abonnement af en betalen per maand een bedrag aan de aanbieder.

Maak je website sneller

Maak je website sneller
13 juni 2019

Een website die snel laad scoort beter in zoekmachines dan websites die traag laden. Maar wat een website nu traag? Dat kunnen verschillende dingen zijn, de bekendste en het het makkelijkste op te lossen zijn afbeeldingen.

Wat moet je eigenlijk allemaal op en in je website hebben?

HTML code op een scherm
06 juni 2019

Goede en duidelijke Call-to-actions zijn een must op je website, deze leveren conversie op namelijk. Je kunt wel roepen dat bezoekers jouw product of dienst moeten proberen, maar ze niet snel kunnen vinden hoe ze die dan kunnen kopen of reserveren zijn ze snel weg.

Maak je website toegankelijk voor blinden en slechtziende

Logo WebBloxz onder een vergrootglas
28 mei 2019

In Nederland wonen veel blinden en slechtzienden, visueel beperkten. Naar schatting 1 miljoen Nederlanders hebben een zicht tussen de 0 en 50%. Ook deze mensen gebruiken internet om informatie te zoeken en kopen producten of diensten via internet.

Waarom ziet mijn website er niet op elke browser hetzelfde uit?

Logo's van verschillende browsers, Chrome, Safari, Firefox, Edge en Opera
22 mei 2019

Browsers werken niet allemaal op dezelfde manier en interpreteren de code soms net iets anders dan een andere browser. De basis geven ze allemaal hetzelfde weer, het zijn vaak de kleine dingen die anders kunnen zijn.

Web fonts, waar moet je opletten

Hoe web fonts webdesign veranderden
16 mei 2019

In de beginjaren van de websites had je weinig keuze in het lettertype dat je op je website wilde gebruiken. Het moest een systeem font zijn, dan kwam je uit op Arial, Sans Serif en Helvetica.

Wat is een SSL Certificaat en moet mijn website er een hebben?

Wat is een SSL Certificaat en waarom moet mijn website die hebben?
09 mei 2019

ls je het met ondernemers hebt over de veiligheid van hun website reageren ze vaak dat hun website toch niet interessant is voor hackers of er geen misbruik gemaakt wordt van hun website.

Webshop of winkelwagentje?

webshop of winkelmandje? Gestapelde dozen
02 mei 2019

Stel je bent een ondernemer, je hebt een mooie goede website maar je wilt een ook wat diensten of producten gaan verkopen via je website. Bijvoorbeeld een coach zou workshops willen verkopen.

Wat is een responsive website?

De website van Beljaars verzekeringen op verschillende apparaten
23 april 2019

Responsive website wil eigenlijk zeggen dat de website zich aanpast aan het scherm waarop hij bekeken wordt. Hierdoor heeft de bezoeker een betere ervaring op jouw website dit kan op een desktop, tablet of mobiele telefoon zijn.

Wat is een XML sitemap en wat doet het?

Afbeelding van hoe een XML sitemap werkt
19 april 2019

Een XML sitemap is bij zoekmachine optimalisatie een belangrijk hulpmiddel. Een xml-sitemap is een XML bestand dat speciaal gemaakt is voor de zoekmachines en ook alleen gebruikt wordt door de zoekmachines.

Cookies, hoe zit het daar nu mee?

Cookies, hoe zit het daar nu mee?
10 april 2019

Cookies, hoe zit het daar nu mee? Wanneer moet je toestemming vragen om cookies te mogen gebruiken en wanneer moet je een melding doen dat je cookies gebruikt?

Waarom is het belangrijk een titel en een alt tekst in te vullen bij afbeeldingen?

Waarom is het belangrijk een titel en een alt tekst in te vullen bij afbeeldingen (1)
04 april 2019

Om te beginnen is het voor zoekmachines en dus de vindbaarheid van je website belangrijk dat je de alt tekst en de titel van je afbeeldingen invult. Deze worden geïndexeerd ...

GIF, PNG, JPEG of SVG welke kun je hebt beste gebruiken?

GIF, PNG, JPEG of SVG welke kun je hebt beste gebruiken en wat is het verschil?
27 maart 2019

In de loop der jaren zijn er heel wat veranderingen geweest in de wereld van websites. Kon je vroeger alleen jpg en gif (die je dan ook nog kon animeren) bestanden gebruiken in je website, tegenwoordig zijn er ook PNG en SVG bestanden bij gekomen.

Wat als er updates van mijn website fout gaan?

Wat als er updates van mijn website fout gaan
19 maart 2019

Is jouw website gemaakt in een van de vele “Open source” systemen zoals Wordpress, Joombla of Drupal? Dan ben je bekend met de, met name bij Wordpress, vele updates. Deze moet je bij (laten) houden om de lekken voor hackers (link naar blog over hackers) te dichten en om nieuwe versies van je plugins te installeren.

Wat is hacken en wat doe je er tegen?

Wat is hacken?
14 maart 2019

Een hacker, ook wel kraker of cracker genoemd, is een persoon die binnendringt in een computernetwerk door de beveiliging te omzeilen. Niet altijd met de bedoeling om illegaal informatie toe te eigenen, maar veelal om aan te tonen dat het netwerk onvoldoende beveiligd is.

Logo WebBloxz

Gemaakt voor jouw gemak

Facebook logo
Instagram logo